Τρίτη 4 Μαρτίου 2014

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ : ΧΡΟΝΟΙ, ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ, ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΔΙΑΘΕΣΕΙΣ



              ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ  ΓΛΩΣΣΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

                                           
                                                  ΧΡΟΝΟΙ

τύπος
χρόνος
τρέχω
έτρεχα
θα τρέχω
έτρεξα
θα τρέξω
έχω τρέξει
είχα τρέξει
θα έχω τρέξει
ενεστώτας
παρατατικός
εξακολουθητικός μέλλοντας
αόριστος
στιγμιαίος μέλλοντας
παρακείμενος
υπερσυντέλικος
συντελεσμένος μέλλοντας


                                             ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ

παρελθόν
παρόν
μέλλον
έτρεχα (παρατατικός)
έτρεξα (αόριστος)
είχα τρέξει (υπερσυντέλικος)
τρέχω (ενεστώτας)
έχω τρέξει (παρακείμενος)
θα τρέχω (εξακολουθητικός μέλλοντας)
θα τρέξω (στιγμιαίος μέλλοντας)
θα έχω τρέξει (συντελεσμένος μέλλοντας)


                                                    ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Εξακολουθητικό
Στιγμιαίο
Συντελεσμένο
Ενεστώτας:  τρέχω
Αόριστος:  έτρεξα
Παρακείμενος:  έχω τρέξει
Παρατατικός:  έτρεχα
Στιγμ. Μέλλ.:  θα τρέξω
Υπερσυντέλ.:  είχα τρέξει
Εξακολ. Μέλλ.:  θα τρέχω

Συντελ. Μέλλ.: θα έχω τρέξει















Οι συζυγίες
α' συζυγία
β' συζυγία
γράφω - γράφομαι
γελώ - γελιέμαι, θεωρώ - θεωρούμαι, θυμάμαι
α' τάξη
β' τάξη
ώ ή άω
άς
ά ή άει
-ιέμαι
-ιέσαι
-ιέται

-είς
-εί
-ούμαι ή -άμαι
-είσαι ή -άσαι
-είται ή -άται






παράδειγμα



Ρήμα
Φωνή
Οριστική Ενεστώτα Ε.Φ.
β΄ πρόσωπο
Συζυγία
Τάξη
έβηξα
Ε
βήχω
δεν χρειάζεται
δεν χρειάζεται
είχε κληθεί
Π
καλώ
καλείς
τραβήχτηκε
Π
τραβώ
τραβάς

ΔΙΑΘΕΣΕΙΣ

ενεργητική διάθεση
το υποκείμενο
ενεργεί
και η ενέργεια πηγαίνει κάπου αλλού.
Ο γεωργός
οργώνει
το χωράφι.
παθητική διάθεση
το υποκείμενο
δέχεται
μια ενέργεια από κάποιον άλλο.
Το χωράφι
οργώνεται
από το γεωργό.
μέση διάθεση
το υποκείμενο
ενεργεί
και η ενέργεια επιστρέφει στο ίδιο.
Η Ελένη
ντύνεται.

ουδέτερη διάθεση
το υποκείμενο
βρίσκεται σε μια κατάσταση

Ο Νίκος
βαριέται.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου