Πέμπτη 23 Απριλίου 2015

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ



1)      Πριν από καιρό, σε σχολείο της Αθήνας, καθηγητής αποφάσισε μόνος του να καλύψει κενά: έβαλε πρίζες που έλειπαν, έφερε δύο ανεμιστήρες από το σπίτι του, βίδωσε θρανία ξεχαρβαλωμένα, ξεβούλωσε τουαλέτες. Το αποτέλεσμα; Δέχτηκε σκληρή κριτική από τον σύλλογο γονέων (η πλειοψηφία ανήκε στο ΚΚΕ) γιατί άφησε, λέει, το κράτος στην αμεριμνησία του και δεν πήρε τα μέτρα που όφειλε για την εκπαίδευση. Εκεί όπου ο ανορθολογισμός χτίζει παλάτια, τα ετοιμόρροπα σχολεία μπορούν να περιμένουν.( Ποια είναι η συλλογιστική πορεία της παραγράφου και να εντοπίσετε δύο λέξεις/φράσεις  με συνυποδηλωτική σημασία)
2)      «Ας συμφωνήσουμε πως όταν γενικεύουμε και μετατρέπουμε τα μέλη μιας ομάδας σε σύνολο αδιαίρετο με κοινά χαρακτηριστικά, τις συνήθειες, τα πιστεύω και τις αντιδράσεις τους, ασφαλώς δημιουργούμε στρεβλή εικόνα για τον καθέναν εξ αυτών που συμμετέχει σε αυτό το σύνολο. Διευκολύνοντάς μας έτσι, με την πρώτη ευκαιρία, να εξωπετάξουμε εκείνον που θα είχε διαφορετική άποψη ή θα παρεξέκλινε από το πολιτικώς ορθό και από  τον κανόνα, από αυτό που όλοι είμαστε» ( Να εντοπίσετε τον τρόπο ανάπτυξης της παραγράφου)

3)      «Αυτό που λέει ο μυθιστορηματικός χαρακτήρας σημαίνει πως οι τρελαμένοι με την εξουσία, ανεξαρτήτως των διαφορών που προβάλλουν, των ιδεών τους που ευαγγελίζονται τη ριζική αλλαγή της κοινωνίας και τα λοιπά και τα λοιπά, είναι όλοι τους συγγενείς και ανήκουν στην ίδια πατριά. Διαφορετικές συμμορίες, ίδιο σόι. Είναι κρίμα γιατί στους κόλπους τους συμπεριλαμβάνουν αρκετούς τίμιους και ικανούς, αλλά τους παρασέρνει το ρέμα των συνασπιζομένων βλακών και αθλίων. Για δε τον εμφυλιοπολεμικό λόγο που μας φέρνει πίσω νομίζω πως αυτό συμβαίνει επειδή η φονικότητα αυτών των λόγων έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν και αποδείχτηκε ικανή να κρατάει ζωντανή τη φωτιά της "φαγωμάρας". Ασφαλής εγγύηση για να τον αναστήσουμε κι εμείς αυτόν τον λόγο με τη σειρά μας» ( Να διακρίνετε: τον τρόπο ανάπτυξης της παραγράφου, τον τρόπο και τα μέσα πειθούς)

4)      Οσο δεν αναγνωρίζουμε το ανθρώπινο πρόσωπο στον άλλον, τον υποβιβάζουμε σε πράγμα. Γι' αυτό και χρειάζεται να είμαστε πολύ επιφυλακτικοί με όσους βγάζουν πύρινους λόγους κατά της παρουσίας των ξένων στον τόπο μας, επειδή αυτό που θέλουν είναι να τους έχουν δούλους, μαντρωμένους σε στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας». ( Ποιος είναι ο τρόπος ανάπτυξης της παραγράφου και να σχολιαστεί το ύφος)
5)      Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΛΕΚΤΙΚΗΣ ΕΥΓΕΝΕΙΑΣ ΣΥΝΟΔΕΥΕΤΑΙ συχνά και από εκφράσεις αγένειας πέραν της φυσικής γλώσσας: η παντελής αδυναμία συγκρότησης ουράς σε ένα ταμείο και οι συνακόλουθοι αναστεναγμοί δυσαρέσκειας που βγαίνουν από το παρατοποθετημένο μπουλούκι των ανθρώπων, το σολιψιστικό μπλοκάρισμα του διαδρόμου ή της πόρτας στο βαγόνι του μετρό, η ευκολία με την οποία κάποιος "δεν σε βλέπει" και σε προσπερνά κλέβοντας τη σειρά σου, χωρίς να αντιλαμβάνεται καν το "δυνατό άγγιγμα" που προκύπτει από το σκούντημα ή ποδοπάτημα, δεν είναι παρά μερικές από αυτές.  ( Να βρεθεί τρόπος ανάπτυξης της παραγράφου, να σχολιαστεί το ύφος και να βρείτε τη συλλογιστική πορεία)
(Η κουλτούρα της αγένειας Πώς φτάσαμε να θεωρείται κανονικότητα η επίδειξη των κακών τρόπων. Από την πολιτική επιστήμονα Χαριτίνη Καρακωστάκη [Πηγή: www.doctv.gr]

6)      Η ψυχανάλυση και η ψυχαναλυτική ψυχοθεραπεία απευθύνεται σε άτομα που αισθάνονται εγκλωβισμένα σε επαναλαμβανόμενα ψυχικά προβλήματα, που στέκονται εμπόδιο στις δυνατότητές τους να νιώσουν ευτυχισμένοι με τους συντρόφους, την οικογένεια και τους φίλους τους καθώς και επιτυχημένοι και ικανοποιημένοι στην εργασία τους και στην καθημερινότητά τους. Τα άγχη, οι αναστολές και οι καταθλίψεις συνιστούν συχνά ενδείξεις εσωτερικών συγκρούσεων. Και οι τελευταίες οδηγούν σε δυσκολίες στις σχέσεις και, όταν δεν αντιμετωπίζονται θεραπευτικά, μπορεί να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στις προσωπικές και τις επαγγελματικές επιλογές. Οι ρίζες αυτών των προβλημάτων συχνά φθάνουν βαθύτερα απ’ όσο μπορεί να φθάσει η φυσιολογική επίγνωση, γι’ αυτό και αποδεικνύονται ανεπίλυτα χωρίς ψυχοθεραπεία. (Να αναγνωριστεί ο τρόπος ανάπτυξης της παραγράφου)

7)      Με την βοήθεια ενός ειδικευμένου ψυχαναλυτή, ο ασθενής μπορεί ν’ αποκτήσει νέα ενόραση των ασυνειδήτων πτυχών των διαταραχών αυτών. Η συνομιλία μ’ έναν ψυχαναλυτή σε κλίμα ασφάλειας, θα οδηγήσει τον ασθενή να συνειδητοποιεί ολοένα και περισσότερο πτυχές του μέχρι πρότινος άγνωστου εσωτερικού του κόσμου (σκέψεις και αισθήματα, αναμνήσεις και όνειρα), ανακουφίζοντας έτσι τον ψυχικό του πόνο, προωθώντας την ανάπτυξη της προσωπικότητας του και παρέχοντας του συνειδητοποίηση που θα του ενδυναμώσει την αυτοπεποίθηση για να επιδιώξει τους στόχους του στη ζωή. Αυτές οι θετικές επιδράσεις της ψυχανάλυσης θα διαρκούν και θα οδηγούν σε περαιτέρω ανάπτυξη πολύ μετά το τέλος της ανάλυσης. (Ποιος είναι ο τρόπος ανάπτυξης και ποια η δομή της παραγράφου; ( Μια μικρή βοήθεια: λείπει η θεματική)
(Πηγή:www.ipa.org.uk%2Fen%2FPsychoanalytic_Knowledge%2FAbout_Psychoanalysis%2Fen%2FPsychoanalytic_Treatment%2FAbout__Psychoanalysis.aspx%3Fhkey%3D95f36836-e69a-405f-bcc0-7fca2bb832ce&h=8AQEqBCtl (Μετάφραση από τα Αγγλικά: Βιβή Βρασματά, Νίκος Λαμνίδης)

8)      Μια κατάσταση θλίψης, μπορεί να μας φέρει σε επαφή με τα αποθέματά μας. Έχει την ικανότητα να μας θυμίσει πώς δράσαμε σε προηγούμενες καταστάσεις και πώς καταφέραμε να ανταπεξέλθουμε μέσα από αυτές. Επιπλέον, αναπλάθει και επαναφέρει στη μνήμη μας ικανότητες που χρησιμοποιήσαμε  στο παρελθόν και μας βοήθησαν ώστε να αντιμετωπίσουμε μια κατάσταση με τρόπο υποδειγματικό. Πιθανά αποθέματα μπορεί να είναι η αντοχή, η ψυχραιμία, η υπομονή, η αισιοδοξία, η αυτογνωσία, η δημιουργικότητα, η προσαρμοστικότητα, η αποδοχή, η εμπιστοσύνη κι άλλα τόσα. Μια δύσκολη περίοδος στη ζωή, δημιουργεί προσπάθειες λύσεων εφ΄όσον ως άνθρωποι έχουμε έρθει σε επαφή με τα αποθέματα μας και ως εκ τουτου έχουμε φωτίσει τις κρυμμένες μας δυνάμεις.         ( Ποια είναι η συλλογιστική πορεία και ποιοι οι τρόποι ανάπτυξης παραγράφου)

9)      Η μουσική αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι στη ζωή των ανθρώπων όλου του κόσμου, κάθε ηλικίας και κοινωνικοοικονομικής καταβολής. Είναι λοιπόν εύκολο να συμπεράνει κανείς, ότι η ενεργή μουσική ενασχόληση από όσο το δυνατόν μικρότερη ηλικία μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να επιφέρει στην μουσική αλλά και γενικότερη ανάπτυξη ενός παιδιού, που με τα χρόνια εξελίσσεται σε ένα σκεπτόμενο ενήλικα. Τα λεγόμενα «παράθυρα ευκαιρίας» ή κρίσιμων περιόδων ανάπτυξης διαφόρων ικανοτήτων διακρίνουν τρεις βασικές περιόδους μουσικής μάθησης. Η πρώτη πιο σημαντική είναι από 0 έως 3 ετών. Η δεύτερη πιο σημαντική είναι από 3 έως 5 ετών και η τρίτη πιο σημαντική από 5 έως 9 ετών. (Ζαφρανάς, 2002 σσ. 310-312). ( Να εντοπίσετε τη συλλογιστική πορεία και τους τρόπους ανάπτυξης παραγράφου )

10)   Η ελεημοσύνη είναι μία εγωιστική πράξη αφού όποιος προβαίνει σ’αυτήν προσμένει ανταλλάγματα, κυρίως την προσωπική προβολή και αναγνώριση. Αντίθετα η αφοσίωση σε ένα ζώο δεν είναι υποκριτική και κυρίως είναι ανυστερόβουλη γιατί ο φιλόζωος δεν περιμένει από το ζωάκι παρά μόνο αγάπη.
( Να βρείτε τους τρόπους ανάπτυξης της παραγράφου)
(Πηγή: από την ανάλυση του κειμένου «Στρίγκλα και καλλονή»).

11)   «Η πολιτική είναι η τέχνη της ψευδολογίας», έλεγε ο Βολταίρος. Το έχουν παραδεχτεί πλήθος ηγέτες, που σε εξομολογητικές στιγμές παραδέχονται ότι είναι όφελος για τον λαό να μην ακούει όλη την αλήθεια. Το ψέμα έχει πολλές διαβαθμίσεις, από την υπερβολή ώς την ανακρίβεια, τη μισή αλήθεια, την παράλειψη, την αποσιώπηση. Παράδειγμα υπερβολής αποτελεί η δημοσιοποίηση στοιχείων σχετικά με τις ελληνικές δαπάνες για τις συντάξεις (αποτέλεσμα των ισχυρών πιέσεων από τους εταίρους για μειώσεις), οι οποίες «είναι οι υψηλότερες στην Ευρώπη αναλογικά με το ΑΕΠ (17,5%) όταν στη Γερμανία είναι 12,3% και στη Σλοβακία 9%». Το πραγματικό ελληνικό ποσοστό, αν και ομολογουμένως υψηλό, είναι 15% (27 δισ. ευρώ ετησίως – χορηγούνται 4,5 εκατ. κύριες και επικουρικές συντάξεις σε 2,65 εκατ. άτομα) και υψηλότερα από την Ελλάδα βρίσκονται Αυστρία (15,6%), Γαλλία (16,1%) και Ιταλία (16,8%). ( Ποιος τρόπους και μέσα πειθούς χρησιμοποιεί η αρθρογράφος ;)

12)   O ασθενής θα αισθανθεί βυθισμένος στον εσωτερικό του κόσμο, θ’ αναβιώσει αναμνήσεις, θ’ ανασκοπήσει σημαντικές εμπειρίες, θα μιλήσει για όνειρα και θα δημιουργήσει φαντασιώσεις· όλα αυτά συναπαρτίζουν το αναλυτικό ταξίδι που θα ρίξει νέο φως στη ζωή του ασθενούς, στην ιστορία του και στις διεργασίες του νου του. ( Να βρεθεί η συλλογιστική πορεία)
13)   Στις μέρες μας, η ταχύτατη ανάπτυξη της τεχνοεπιστήμης έχει δημιουργήσει ένα βαθύτατο κοινωνικό χάσμα ανάμεσα σε αυτούς που γνωρίζουν και αυτούς που αγνοούν τις επιστημονικές εξελίξεις. Η διάκριση αυτή, ανάμεσα στους λίγους μυημένους και τους πολλούς αμύητους, γεννά εκ των πραγμάτων έναν ιδιότυπο «επιστημονικό σκοταδισμό», ο οποίος ενδέχεται, αν δεν προνοήσουμε εγκαίρως, να οδηγήσει τις υπερεπιστημονικές και υπερτεχνολογικές κοινωνίες μας σ’ έναν νέο «γνωσιακό Μεσαίωνα». ( Ποιος είναι ο τρόπος ανάπτυξης της παραγράφου και να εξηγήσετε τη λειτουργία των εισαγωγικών)

14)   Ο,τι διαφοροποιεί την «εκλαΐκευση» των επιστημονικών πληροφοριών και ειδήσεων από τη «διάδοση» του επιστημονικού τρόπου σκέψης και πολιτισμού δεν είναι μόνο το τι επιλέγουμε να γνωστοποιήσουμε αλλά και το πώς το παρουσιάζουμε στην κοινωνία. Επομένως, πρέπει να επενδύσουμε όχι στην εκλαΐκευση αλλά στην ευρύτερη δυνατή διάδοση και οικειοποίηση του επιστημονικού τρόπου σκέψης. ( Να βρείτε τον τρόπο ανάπτυξης της παραγράφου)

15)   Σήμερα το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης είναι σε θέση να καλύπτει όλες τις τυπικές δραστηριότητες ενός πλήρους και σύγχρονου μουσείου: διατηρεί και αναπτύσσει μοναδικές συλλογές, πραγματοποιεί έρευνες για το φυσικό περιβάλλον, συνεισφέρει στην εκπαιδευτική διαδικασία όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης και προβάλλει στους εκθεσιακούς του χώρους τις ιδιαιτερότητες του περιβάλλοντος της Κρήτης και της ανατολικής Μεσογείου. Ειδικότερα, οι επιστημονικές συλλογές του αριθμούν περισσότερα από 2.000.000 δείγματα και αρκετές από αυτές θεωρούνται από τις πλέον σημαντικές παγκοσμίως για την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. ( Ποια  συλλογιστική πορεία εντοπίζετε στην παράγραφο;)

16)   Το μεταφρασμένο γραπτό μεσολαβεί θεραπευτικά ανάμεσα στο ασύλληπτο αρχέτυπο και τη δική σου ιδιοποίηση. Κάτι ανάλογο ισχύει και στα δικά μας γραπτά. Και εδώ το γραπτό παίζει μεσολαβητικό ρόλο, παρ’ ότι φαινομενικά δεν υπάρχουν δύο ξεχωριστές οντότητες. Χωρίς τη γραφή, δεν υπάρχει σκέψη –υπάρχει μόνο ένα πλήθος ημιτελών και ασύνδετων προσλήψεων. Γράφοντας, δοκιμάζεις, παγιώνεις και γεννάς, όπως και όταν μεταφράζεις. Το τελικό προϊόν είναι η δική σου σκέψη. Και όπως ξέρουν όλοι όσοι γράφουν, το γραπτό δεν προϋπήρχε∙ ούτε καν δυνάμει.
( Να εντοπίσετε τη συλλογιστική πορεία και τον τρόπο ανάπτυξης)

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου