Σάββατο 29 Ιουνίου 2013

ΠΡΙΝ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΚΘΕΣΗΣ




ΠΩΣ ΕΡΓΑΖΟΜΑΣΤΕ ΟΤΑΝ ΜΑΣ ΔΟΘΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

   Το να γράψουμε μια καλή έκθεση, δεν είναι και τόσο εύκολο πράγμα. Χρειάζεται προσοχή, προσπάθεια, ικανότητα, γνώση και σκέψη μεγάλη.
   Μόλις μας δοθεί το θέμα, η πρώτη μας δουλειά είναι να το διαβάσουμε με προσοχή δυο και τρεις φορές. Μετά να το σκεφτούμε καλά. Να δούμε τι ακριβώς μας ζητάει..
Ποιος είναι ο κύκλος του περιεχομένου του. Μας ενδιαφέρουν μόνο αυτά που είναι μέσα στον κύκλο. Εκεί περιορίζουμε την προσοχή μας. Βρίσκουμε έτσι όλο το πλάτος της έκθεσής μας.
   Μετά ερευνούμε το βάθος της. Τι ακριβώς ζητά η έκθεσή μας, τι θέλει να γράψουμε, για να καλύψουμε το θέμα της. Ποιο είναι ακριβώς το κύριο νόημά της, ποιο είναι δηλαδή το κέντρο του κύκλου, με άλλα λόγια η κεντρική ιδέα της έκθεσής μας, γύρω από την οποία πρέπει να κινηθούμε  περισσότερο και να τη φωτίσουμε καλύτερα.
   Αφού βρούμε την κεντρική, τη βασική ιδέα του θέματός μας, αρχίζουμε να «συγκεντρώνουμε» μέσα στο μυαλό μας το υλικό, που θα χρησιμοποιήσουμε.
Προσπαθούμε να βρούμε πρώτα τα βασικά στοιχεία του, τα οποία  θα αποτελέσουν το σκελετό της έκθεσής μας.
   Αφού, λοιπόν, «συγκεντρώσουμε» έτσι το υλικό είτε με τη βοήθεια της μνήμης μας είτε με τη μελέτη διαφόρων πηγών, χρειάζεται μετά να το ταξινομήσουμε, το υλικό, μέσα στο μυαλό μας, κάνοντας ένα πρόχειρο σχέδιο, για το οποίο έχουμε ήδη μιλήσει.
   Μετά από το σχέδιο είμαστε έτοιμοι να αρχίσουμε την έκθεσή μας.

   Εκείνο που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή  είναι να κάνουμε μια καλή αρχή. Η αρχή
της έκθεσής μας λέγεται πρόλογος. Αυτός είναι το πρώτο από τα 3 μέρη που μπορούμε να χωρίσουμε την έκθεσή μας.:  Πρόλογος,  κύριο μέρος,  επίλογος.

   Ο   π ρ ό λ ο γ ο ς παρέχει στον αναγνώστη μια πολύ σύντομη ενημέρωση πάνω στο θέμα , το οποίο θα αναπτύξουμε. Μια ωραία βιτρίνα μας προδιαθέτει πάντα ευχάριστα σε ένα κατάστημα που επισκεπτόμαστε. Το ίδιο και ένας ωραίος πρόλογος.
Μας κερδίζει, μας αιχμαλωτίζει την προσοχή μας και μας βάζει εύκολα και αβίαστα στο θέμα. Μας προκαλεί το ενδιαφέρον και την επιθυμία να διαβάσουμε ή να ακού-
σουμε  και την υπόλοιπη έκθεση.
   Πολλές φορές μπορούμε να γράψουμε έναν ωραίο πρόλογο, χρησιμοποιώντας μια εντυπωσιακή φράση σχετική με το θέμα μας ή κάποια στροφή ενός σχετικού ποιήματος ή μια σχετική παροιμία ή τέλος κάποιο παράδειγμα από την Ιστορία ή την καθημερινή  ζωή, που να έχει όμως στενή σχέση με το θέμα μας.
    Μετά τον πρόλογο ερχόμαστε να εξετάσουμε όσα έχουν σχέση με το κύριο θέμα
ή κύριο μέρος  της έκθεσής μας

   Τ ο   κ ύ ρ ι ο    θ έ μ α  είναι ο κορμός της έκθεσής μας. Σ’ αυτό θα αναπτύξουμε  σε όλο το πλάτος και το βάθος το θέμα μας. Δεν πρέπει να αφήσουμε τίποτα που να έχει σχέση με το θέμα μας και να μην το αναφέρουμε εκεί. Πρέπει καθετί να το εξαντλήσουμε από κάθε πλευρά. Δεν πρέπει να μένουν σκοτεινά σημεία ή να παραλείπουμε απαραίτητα πράγματα. Δεν χρειάζονται βέβαια οι φλυαρίες ή οι άσκοπες επαναλήψεις.
 
   Μετά το κύριο θέμα ακολουθεί ο επίλογος.

   Στον ε π ί λ ο γ ο εκφράζουμε τα γενικά συμπεράσματά μας για το θέμα μας, όπως το αναπτύξαμε στο κύριο μέρος του. Εκφράζουμε ακόμα τη γενική μας εντύπωση  ή βγάζουμε ένα δίδαγμα ή δίνουμε κάποια προτροπή ή ευχή.
   Ο επίλογος πρέπει να είναι το καταστάλαγμα της προσπάθειάς μας και να έχει τις καλύτερες προτάσεις μας. Κάθε λέξη του επιλόγου πρέπει να είναι ιδιαίτερα διαλεγμένη. 


                                            ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
        ΘΕΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΚΘΕΣΕΩΝ

1ο ΘΕΜΑ: «Παρουσιάστε ένα ιστορικό πρόσωπο που θαυμάζετε και δικαιολογήστε    
                 τους λόγους του θαυμασμού σας σ’ αυτό».

                                              Σχεδιάγραμμα
Π ρ ό λ ο γ ο ς:Τα ιστορικά πρόσωπα γενικά.
Κ ύ ρ ι ο   θ έ μ α:Ποιο είναι το κεντρικό πρόσωπο που θαυμάζω ιδιαίτερα. Σύντομη
                             παρουσίασή του. Πού και πότε έζησε. Πώς μεγάλωσε. Εξωτερική
                             εμφάνιση.Εσωτερικός κόσμος.Προσφορά στην πατρίδα. Για ποιους
                             λόγους τον θαυμάζω. Πώς δικαιολογείται αυτός ο θαυμασμός.
Ε π ί λ ο γ ο ς:Γενικό συμπέρασμα για το πρόσωπο αυτό.
(Κάθε μία απ’ αυτές τις προτάσεις ,πρέπει τώρα να τις αναπτύξεις, χρησιμοποιώντας
 ό,τι πρέπει για το πρόσωπο που θα γράψεις).

2ο ΘΕΜΑ: «Τι μας προσφέρει το δάσος και τι πρέπει να του προσφέρουμε εμείς».
                  
                                             Σχεδιάγραμμα
Π ρ ό λ ο γ ο ς:Τα δάση, γενικά.
Κ ύ ρ ι ο   θ έ μ α:Τι ωφέλειες έχει ο άνθρωπος από το δάσος. α) Άμεσες ωφέλειες:
                             διάφορα δασικά προϊόντα  β) Έμμεσες ωφέλειες: πηγή υγείας,
                             ηρεμίας και ομορφιάς. Ευνοϊκός παράγοντας στην ανάπτυξη της
                             γεωργίας και της κτηνοτροφίας Καταφύγιο ζώων. Επίδραση στο
                             κλίμα. Συμβολή στην ανάπτυξη του τουρισμού.
                             Γενικό συμπέρασμα.
                             Υποχρεώσεις του ανθρώπου για το δάσος. Μέτρα προστασίας του.
Ε π ί λ ο γ ο ς:Η προσφορά μας, γενικά, στο δάσος.
(Με βάση αυτές τις προτάσεις, αναπτύσσεις το θέμα)

3ο ΘΕΜΑ: «Αν ήσουν ζωγράφος ποιες εικόνες θα ζωγράφιζες από τη φθινοπωρινή
                    φύση και ζωή»
                                           Σχεδιάγραμμα
Π ρ ό λ ο γ ο ς: Πώς δίνει ο ζωγράφος ή ο ποιητής την φθινοπωρινή όψη.
Κ ύ ρ ι ο   θ έ μ α:Ποιες εικόνες θα ζωγράφιζα εγώ. Κιτρίνισμα και πέσιμο φύλλων.
                         Έρημες ακρογιαλιές.Συννεφιασμένος ουρανός.Πρωτοβρόχια.Λουλού-
                         δια του φθινοπώρου. Τρύγος. Άνοιγμα σχολείων. Εργασίες γεωργών.
                         Τι κάνουν οι κτηνοτρόφοι. Τα χελιδόνια. Προετοιμασίες για χειμώνα.
Ε π ί λ ο γ ο ς:Γενικές εντυπώσεις από το φθινόπωρο.
(Ακολουθεί η ανάπτυξη του θέματος)  
                                                   

4ο ΘΕΜΑ: «Ένα χαρούμενο κυριακάτικο απόγευμα»
                                         Σχεδιάγραμμα
Π ρ ό λ ο γ ο ς:Τι μας προσφέρει, γενικά, η Κυριακή
Κ ύ ρ ι ο   θ έ μ α:Ποιο είναι το απόγευμα αυτό(πχ επίσκεψη στο τσίρκο).Αγωνία
                        Πού, πώς και ποιοι πήγαμε. Συναισθήματα και πρώτες εντυπώσεις.
                        Μπροστά στα κλουβιά των ζώων. Τι άλλο είδα και τι συναισθήματα
                        μου προκλήθηκαν(ακροβασίες, ταχυδακτυλουργικά, κλόουν)
                        Γενικές εντυπώσεις. Μήπως πήγαμε και κάπου αλλού μετά (πχ μια
                        βόλτα ή για φαγητό)
Ε π ί λ ο γ ο ς:Γενικό συμπέρασμα. Ευχή. Προτροπή.
(Με βάση το σχεδιάγραμμα ακολουθεί η ανάπτυξη του θέματος). 


   Όλα τα παραπάνω θέματα και σχεδιαγράμματα είναι απλώς κάποια παραδείγματα,
για να καταλάβεις τι πρέπει να κάνεις όταν έχεις να αντιμετωπίσεις ένα θέμα μιας
οποιαδήποτε έκθεσης.
   Αυτό που πρέπει να θυμάσαι πάντα είναι ότι πρώτα Σκέφτομαι και μετά Γράφω,
για να γράφεις σωστές εκθέσεις.




 (Επιμέλεια σημειώσεων :Γιάννης Μαυροζούμης-δάσκαλος ΣΤ2 τάξης
                                          12/θ Δημ. Σχολ. Λουτρών Αιδηψού 2003-04)

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου