Αυθεντία : Πότε χρησιμοποιείται ως Τρόπος Πειθούς και πότε ως Τεκμήριο ;
Συχνά
είναι τα ερωτήματα που προκύπτουν από μαθητές όταν συναντούν σε ένα
κείμενο το όνομα ενός ειδικού, ενός ειδήμονος, μιας αυθεντίας : είναι
επίκληση στην αυθεντία η αναφορά ενός ονόματος , ενός οργανισμού, μιας
επιστήμης ή μήπως λειτουργεί ως τεκμήριο ,άρα και ως μέσο επίκλησης στη
λογική ;
Επειδή
στο σχολικό βιβλίο δεν απαντάται το ερώτημα αυτό με σαφήνεια και
αποτελεί ένα από τα σημεία της…»σκοτεινής» ύλης του, διευκρινίζουμε : η
αναφορά σε κάποιο όνομα μπορεί να λειτουργεί και ως αυτόνομος τρόπος
πειθούς και ως τεκμήριο. Η διάκριση γίνεται ως εξής :
α) Επίκληση στην Αυθεντία (Τρόπος Πειθούς)
: στην περίπτωση αυτή στο κείμενο υπάρχουν αυτούσια τα λόγια της
αυθεντίας ,είτε μέσα σε εισαγωγικά , είτε σε πλάγιο λόγο. (βλέπε και
παράδειγμα σχ. βιβλίου, σελ. 46). Η επίκληση στην Αυθεντία επιτυγχάνεται
και με τη χρήση άλλων μέσων ,όπως των ρητών, των αποφθεγμάτων, των
παροιμιών, της παράθεσης απόψεων μεγάλων διανοητών κ.ά.
π.χ. 1)Ο Φράνσις Μπέικον υποστήριζε : «Η γνώση είναι δύναμη»
2)Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη ο άνθρωπος είναι από τη φύση του πολιτικό ζώο.
β)Η Αυθεντία ως Τεκμήριο (Επίκληση στη Λογική)
: στην περίπτωση αυτή στο κείμενο υπάρχει απλή αναφορά του ονόματος της
αυθεντίας , χωρίς να μεταφέρονται σε ευθύ ή πλάγιο λόγο απόψεις του. Η
αναφορά του ονόματος προσδίδει αξιοπιστία στη θέση του πομπού / συντάκτη
ή τεκμηριώνει την απόψή του.
π.χ. 1)Η αρχαία ελληνική φιλοσοφία διαμορφώθηκε κυρίως από το Σωκράτη , τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη.
2) Ο Τζιότο, ο μεγάλος ζωγράφος του 13ου και 14ου αιώνα, έθεσε τις βάσεις της αναγεννησιακής ζωγραφικής.http://blogs.sch.gr/stratilio/archives/2179
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου