Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2013

ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ: Ειρήνη Μάρρα - Τα κόκκινα λουστρίνια.*

                                                ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΛΟΥΣΤΡΙΝΙΑ
Το θέμα : Η αίσθηση του οικογενειακού καθήκοντος , η δυνατή αδελφική αγάπη που είναι πιο δυνατή από τον έρωτα.
Το περιεχόμενο: είναι κοινωνικό με ψυχογραφικά στοιχεία.

Τι σημαίνει η πρόταση: " Θα τον παίρναν στο μεζέ"
 Ο νεαρός φοβόταν πως αν αποκάλυπτε  το σκοπό του , θα τον κορόιδευαν γιατί θα ξόδευε πολλά χρήματα για ένα κορίτσι που ίσως να μην τον αγαπούσε.

Τι δηλώνει η φράση "ήταν κομμάτι σπάνιο, ένα κομμάτι από τη λαχτάρα της καρδιάς του";
 Η λέξη "σπάνιο" και η μεταφορά "ένα κομμάτι από τη λαχτάρα της καρδιάς του" δείχνουν πόσο μεγάλη αξία είχε το δώρο.

Ποια είναι τα στάδια παρασκευής των χειροποίητων παπουτσιών;
1) Αφαιρείται το δέρμα από τα σφαγμένα ζώα
2) Το δέρματα τα επεξεργάζεται ο βυρσοδέψης
3) Οι σχεδιαστές σχεδιάζουν τα παπούτσια
4) Τα δέρματα τα δουλεύουν οι τσαγκάρηδες.
5) Με βάση το σχέδιο οι τσαγκάρηδες φτιάχνουν τα παπούτσια

Τα παπούτσια σήμερα φτιάχνονται σε εργοστάσια. Παλαιότερα τα έφτιαχναν σε μικρά εργαστήρια, τα τσαγκαράδικα.

Τι γνωρίζεις για το μικρό τσαγκάρη; Γιατί έφτιαχνε τα κόκκινα λουστρίνια;
 Αγαπούσε την κόρη του δασκάλου και γι'αυτήν έφτιαχνε τα λουστρίνια. Αγαπά όμως περισσότερο την αδερφή του και κατάλαβε ότι αυτή άξιζε να πάρει τα παπούτσια γιατί ήταν φτωχή ενώ η κόρη του δασκάλου είχε τα πάντα και δεν θα μπορούσε να εκτιμήσει το δώρο του. Όταν κατάλαβε ο μικρός τσαγκάρης ότι η οικογένειά του είναι πιο σημαντική και από το δυνατό έρωτα, τότε ωρίμασε και έγινε άντρας ( πίνει καφέ). Επίσης  είναι οικονόμος (μαζεύει λεφτά) ,είναι έξυπνος γιατί έχει σχέδιο πώς θα φτιάξει κρυφά τα παπούτσια, είναι εργατικός, γνωρίζει τη δουλειά του, είναι άξιος. Όταν όμως πρέπει να εκφράσει τα συναισθήματά του , διστάζει, ντρέπεται. Τελικά δίνει τα παπούτσια στην αδερφή του και αποδεικνύεται υπεύθυνος και γνωρίζει ποιο είναι το καθήκον του.

Ποιο είναι το κύριο νόημα, το μήνυμα του κειμένου;
Η αδερφική αγάπη είναι πιο δυνατή από την ερωτική.

Να βρεις τις μεταφορές και την αντίθεση του κειμένου
Μεταφορές: του'χε λαβώσει την καρδιά, πόσο ξέθωρη ήταν μπροστά στην άλλη, σβήστηκε μονοκοντυλιά η κόρη του δασκάλου
Αντίθεση: Η κόρη του δασκάλου είναι τελείως διαφορετική από την αδερφή  του μικρού τσαγκάρη. Ο κόσμος των πλούσιων και ο κόσμος των φτωχών.

Ο αφηγητής: Διηγείται τα γεγονότα με τη σειρά που έγιναν. Δε συμμετέχει στην ιστορία. Μιλά σε γ' πρόσωπο.

Ο χώρος μας είναι άγνωστος ( καταλαβαίνουμε ότι αναφέρεται στο βυρσοδεψείο, το τσαγκαράδικο, το σπίτι του μικρού τσαγκάρη και- έμμεσα - το σπίτι του δασκάλου)

Ο χρόνος δεν προσδιορίζεται . Έτσι ο μικρός τσαγκάρης συμβολίζει όλους τους μικρούς εργαζόμενους του άδικου κόσμου μας που πρέπει να φροντίζει ώστε τα μικρά παιδιά να χαίρονται την παιδική ηλικία , να τη γεμίζουν με παιχνίδι , ξέγνοιαστες στιγμές αλλά και γνώσεις.

*( Οι παραπάνω  σημειώσεις δεν αποτελούν πλήρη ανάλυση και επεξεργασία του κειμένου. Δόθηκαν σε απλή γλώσσα κάποια στοιχεία  ώστε να βοηθηθούν οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες .)
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου